Korang Cool Kalau Klik Di Sini

Friday, July 20, 2012

H.A.T.I

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. ( Al anfal :2 )


Kemain lagi ustazah pilihan lah sangat*sambil betulkan tudung labuh ke perut*


Bila bercakap soal hati ni,memang manusia tak kan dapat lari dari berburuk sangka,berbusuk hati semasa insan.Nama pun manusia,yang tak perfect ye dak?Tapi tu lah kan,dalam sedar tak sedar kadang-kadang kita ni selalu sangat nak buruk sangka ngan orang without knowing the real fact.err dapat tak apa yang aku cuba sampaikan?aku fail bab explain2 ni.


Antara contoh2 penyakit hati ialah,tak leh tengok orang lebih dari kita.Mula akal panjang nak kondem orang.Sebab?Mungkin kita tak dapat apa yang orang tu ada.Rezeki masing2 beb,dah kalau memang Allah bagi dia rezeki lebih,kita ni cuba lah usaha lagi nak capai macam apa yang diaorang ada.


Tetapi...ada tapi dia!macam aku cakap kita ni tak sempurna sifatnya.Ye lah,kalau dah Allah bagi kita rezeki lebih,aku tak nampak kat mana point nya kita perlu tunjuk2 kat orang.Contoh...ni contoh ye,aku pergi shopping kain baju,baju aku baju anak,baju laki..perlu ke aku tulis kat blog tayang berapa harga aku spend untuk barang-barang tu semua?Macam tu jugak kalau pergi beli barang keperluan rumah?..Yes, blog masing2,buat la suka ati pun,tapi apa pandangan orang yang baca?Apa sebenarnya tujuan kita?I dont see any point there.And kalau kita bersedekah pun,perlu ke kita bercerita seluruh alam yang kita baru je sedekah?


Aku ada kawan,kawan lama dari zaman ITM lagi.Masa belajar dulu,nasib dia lebih baik dari aku,I mean dari segi financially.Mak abah aku bukan orang senang,so aku ni masuk dalam kategori sederhana.Makan pun kat Dewan Makan je,hadaplah ayam busuk kari ikan jaket,tapi tak pe aku dapat jugak grad dengan jayanya.So kawan aku ni selalulah belanja aku makan,dia jenis tak kenal lauk Dewan Makan,jadi ke cafe lah dia hari2.So bila dia ada duit lebih,dia nanti beli nasi lauk ayam kat aku.Time tu ada RM 3.50 tu mewah sangat dah.


Allah tu akan sentiasa uji hamba dia,aku lost contact ngan dia since kami graduate in 1996.Aku betul2 tak dengar khabar berita,sampai la baru2 ni dia dapat cari aku kat FB.Dari situ kitaorang start in touch balik dan aku dengar semua kisah sedih dia.Hilang suami dan harta dalam sekelip mata,kena cerai coz hubby gila pompuan lain.Anak2 ngan dia,dan dia sampai hilang arah hidup sebab kena cerai.Dia berhenti kerja lama,coz husband (time tu) suruh jaga anak.


Dah Allah tetapkan kami jumpa balik,dia dah pun kawen baru,but still ada je masalah ngan laki baru ni,aku ambik dia kerja kat tempat aku.Reporting to me,jadi staff aku.Aku pikir anak-anak dia,bila dia kerja dapatlah dia sara anak dia.Itu je pun yang aku boleh tolong.Gaji pun tak banyak,tapi setakat tu je yang aku boleh tolong.Aku sebenarnya banyak kecik ati ngan dia,dulu...tapi aku tak pernah lupa yang dia selalu bagi aku makan di saat aku kering,pokai dan tak lalu nak makan nasi kat Dewan Makan.Itu yang paling aku ingat!Apa yang dia pernah kutuk,kata aku dulu-dulu aku halal kan.We are not perfect...masing2 ada penyakit HATI.


To my fren,N terima kasih atas budi baik kau dulu,aku tak mampu nak tolong kau banyak,ini je yang aku mampu tolong untuk kau besarkan anak kau.Cari balik keyakinan diri kau yang hampir hilang.Kerja elok-elok,jangan byk komplen sangat..haha..this is real world beb!Busuk hati,dengki,kutuk2 akan sentiasa mengelilingi kita.Bertahan dan pedulikan!




*Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak,maaf diatas segala ketelanjuran*Semoga Ramadhan ini menjadi yang terbaik buat kita semua.Amen....

No comments: