Korang Cool Kalau Klik Di Sini

Tuesday, June 21, 2011

Kongsi bilik pemandu lain jantina ditentang - Matta

KUALA LUMPUR — Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (Matta) hari ini mengulangi penentangannya terhadap perkongisan bilik antara pemandu pelancongan wanita dengan pemandu bas lelaki.

Naib Presiden persatuan itu, Aruldass Arulandu berkata ia bukan menjadi amalan industri berkenaan, dan ia juga bertentangan dengan peruntukan di bawah Akta Industri Pelancongan 1992 yang dipinda pada 2009.
"Matta telah juga memberitahu anggotanya bahawa amalan sedemikian bertentangan dengan undang-undang sebagaimana menurut Akta Industri Pelancongan,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.
Ia sebagai reaksi kepada kenyataan Persatuan Pemandu Pelancongan Wanita Malaysia (MWTGA) yang mendakwa perkara berkongsi bilik itu sudah menjadi kebiasaan dalam industri berkenaan.
Arulandu berkata pemandu pelancongan yang berdepan dengan amalan tidak beretika itu oleh pengusaha pelancongan hendaklah melaporkan segera hal itu kepada Kementerian Pelancongan dan persatuan yang relevan.

Sumber dari Bernama...

1 comment:

Anonymous said...

Pemandu Pelancong Berlesen ( License Tourist Guide ) vs Pemandu Bas Persiaran ( License Driver Bus )...kan lain makna dan maksud tu...Profesion atau kerjaya kedua-dua pekerjaan ni kan berbeza dan lain...bermakna...bilik pun kenalah lain...in the first place...kalau nak bilik yang sama...maksud suka sama suka...nak buat macam mane...janganlah komplen atau bikin isu hangat pulak...SENIOR TOUR GUIDE